Proyecto EVOCA

(Exploración de la Vocalidad y la Oralidad del Canto Antiguo)

Photo: Josu Gastón

The EVOCA project (EVOCA for “Exploring the Vocality and the Orality in Early Song (Canto Antiguo)” in Spanish) was born in 2021 from the encounter of four singers interested on the medieval vocal repertoires, both by their aesthetic and the type of practices that are implied by singing them: oral tradition (with the common search of memorisation tools, vocality and temperaments); the polyphonic improvisation; the interpretation of ancient notations… Paloma Gutiérrez del Arroyo has been exploring these practices for years, and she carries on her way, now in company of Ana Arnaz, Èlia Casanova and Amparo Maiques.

From its beginning, the project has enjoyed the inestimable support of the Aula de Música (Universidad de Alcalá de Henares, Madrid)*, the Centre del Carme Cultura Contemporània (Valencia) and the French festival Voix et route romane (Alsace).

Nowadays (from November 2022 on), EVOCA has started an exciting research, in collaboration with the Prof. Carmen Julia Gutiérrez (Universidad Complutense de Madrid), related with the interpretation of Old Hispanic chant and with the vocal gestures connected with the neumes that transcribe it.

*EVOCA enjoied a 2 years long artistic residence (2021-2022) at this institution.

—————————————————————————————————————————————-

EVOCA’s NEXT CONCERTS

Working session during the artistic residency at the Centre del Carme Cultura Contemporània (Valencia), July 2021

Working session during the artistic residency at the Centre del Carme Cultura Contemporània (Valencia), July 2021

Concert at the 11thc. church of Ottmarsheim (Alsace, France), September 2021.

Concert at the 11th c. church of Ottmarsheim (Alsace, France), September 2021.

Concert at the San Ildefonso’s chapel (1516), University of Alcalá de Henares, November 2021. Photo: Juan Mantilla

February’s session of EVOCA’s renewed artistic residence (2022) at the Aula de Música of the Universidad de Alcalá de Henares:

Photo: Antonio Rinaldi

Some more media:

Proyecto EVOCA. i. Introduction.

Proyecto EVOCA: ii. WHO AND HOW

Proyecto EVOCA: iii. The programme Filiae tonitrui

Photo: Alberto Tallón

Photo: David Roig

During our artistic residency at the extraordinary Seu d’Ègara (Terrassa, Spain), in February 2023.


Autumn 2023: Concerts in Rumbach (Via Mediaeval) and Elche (Festival medieval d'Elx).

Photo: Andreas Winnwa

Photo: Joaquín de Haro - Festival Medieval de Elche



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

El Proyecto EVOCA (Exploración de la Vocalidad y la Oralidad del Canto Antiguo) nace en 2021 del encuentro de cuatro cantantes interesadas por los repertorios medievales, tanto por su estética como por las prácticas nuevas implicadas en su trabajo: la tradición oral -con la búsqueda común de herramientas de memorización, de vocalidad y temperamentos-; la improvisación polifónica; la interpretación de notaciones antiguas… Paloma Gutiérrez del Arroyo lleva años explorando estas prácticas y continúa su camino, ahora en compañía de Ana Arnaz, Èlia Casanova y Amparo Maiques.

Desde su nacimiento, el proyecto ha gozado del apoyo inestimable por parte del Aula de Música de la Universidad de Alcalá de Henares (Madrid), del Centre del Carme Cultura Contemporània (Valencia) y del festival francés Voix et route romane (Alsacia).

Desde otoño 2022, EVOCA colabora con la Profesora Carmen Julia Gutiérrez (Universidad Complutense de Madrid) en un proyecto de investigación sobre la interpretación del repertorio viejo hispánico (o “mozárabe”) y sobre la vocalidad ligada a los neumas característicos que lo notaron en los siglos IX-X.


Para ver vídeos del proyecto EVOCA: Multimedia


Photo: Josu Gastón

Photo: Josu Gastón